MATICA MUSLIMANSKA CRNE GORE
Broj: 11/2010.
DISKRIMINACIJA MUSLIMANA CRNE GORE
Ustavom Crne Gore, članom 8, „Zabranjena je svaka neposredna ili posredna diskriminacija, po bilo kom osnovu“.Isto tako, članom 39 Zakona o manjinskim pravima i slobodama, „Zabranjena je svaka neposredna ili posredna diskriminacija po bilo kom osnovu…..“.
Dokumentima Ujedinjenih nacija i Evrope je zabranjena diskriminacija po bilo kom osnovu, a posebno članom 4 Evropske konvencije o zaštiti nacionalnih manjina u kome je decidno zapisano .. „U tom smislu zabranjena je bilo kakva diskriminacija na osnovu pripadnosti nacionalnoj manjini“.
Polazeći od pojmovnog određenja diskriminacije, koja potiče od latincke riječi
„Diskriminare“ i objektivno cijenjeći sadašnji nacionalni, društveni i politički status i položaj pripadnika manjinskog muslimanskog naroda u Crnoj Gori, a posebno nakon Parlamentarnih izbora 2009. godine, pripadnici ovog naroda se nalaze u neravnopravnom statusu i položaju u odnosu na status i položaj pripadnika drugih manjinskih naroda C rne Gore.
Diskriminacija pripadnika autohtonog manjinskog muslimanskog naroda Crne Gore se ispoljava po više osnova i traje godinama.
Osnovi diskriminacje Muslimana Crne Gore su.
1. Obrazovni, kulturni i nacionalni, pošto su nejednaki i neravnopravni sa pripadnicima drugih naroda, jer nastavno-obrazovnim programima osnovnog i srednjeg obrazovanja istorije kulture i nacionalne osobenosti nijesu obuhvbaćeni Sva instistiranja Matice muslimanske, koja traju godinama, da se realizuje ustavna obaveza su bila uzaludna.
2. Nacionalna, društvena i politička diskriminacija nakon Parlamentarnih izbora 2006. i 2009. godine, jer nijesu autentično niti srazmjerno zastupljeni u Skupštini Crne Gore. U Skupštini Crne Gore, poslije Parlamentarnih izbora 2009. godine od 81. poslanika samo je jedan je muslimanske nacionalnosti izabran na listi DPS-a. Insistiranja Matice muslimanske i Savjeta muslimanskog naroda da predlože jednog poslaničkog kandidata za autentičnu zastupljenost na poslaničkoj listi DPS su bila uzaludna, iako su Muslimani pretežno politički organizovani u toj i dijelom u SDP partij i daju preko 17.000 glasova kojima se obezbeđuje pobjeda Koalicije za Evropsku Crnu Goru.
Sada u Skupštini Crne Gore, novonastali Bošnjaci, pored 3 poslanika za autentičnu zastupljenost, imaju još 3 poslanika na listi DPS i 5 poslanika na listi SDP ukupno 11 poslanika, a za srazmjernu zastupljenost im je potrebno 6 poslanika. Umjesto da na listi DPS budu 3 poslanika Muslimana koja bi bila izabrana za poslanike, izabran je samo jedan poslanik. Ovo je školski primjer diskriminacije.
3. Neobeđbeđivanje srazmjerne zastupljenosti Muslimana u javnim službama, organima državne vlasti i lokalne samouprave, saglasno Ustavnoj obavezi za manjinske narode. Musliman je član Vlade ali nema nijednog pomoćnika ministra, sekretara ministarstva, ambasadora, konzula i na drugim funkcijama.
4. Nezastupljenost u programskim sadržajima na Javnom TV servisu, saglasno članu 12 Zakonma o manjinskim pravima i slobodama kulture, istorije i nacionalne osobenosti Muslimana.
5. Nejednak i neravnopravan status institucija koje se bave istorijom, kulturom i nacionalnim osobenostima Muslimana sa institucijama koje se bave ovim pitanjima crnogorskog naroda. Institucije koje se bave ovim pitanjima crnogroskog naroda imaju sve uslove i finasijska sredstva iz državnog budžeta, a Matica muslimanska, jedina institucija koja se bavi ovim pitanjima muslimanskog naroda nema ništa, nikakve uslove za redovnu djelatnost i naučno-istraživački rad.
6. Ekonomsko-socijalna diskriminacija uslovljena neravnomjernim regionalnim razvojem C rne Gore i nerazvijenošću kontinentalnog regiona na kome egzistira preko
70% Muslimana.
Predloženi izborni model i cenzus za sticanje poslaničkih mandata pripadnika manjinskih naroda u Zakonu o izboru odbornika i poslanika nije u skladu sa odredbama Ustava Crne Gore o autentičnoj i srazmjhernoj zastuupljenosti u Skupštzini Crne Gore i skupštinama lokalnih zajednica, jer cenzus od 3%, isti za sve političke partije, nije ono što se Ustavom garantuje. U tom slučaju pripadnici manjinskog muslimanskog naroda, koji još nijesu politički organizovani u svojoj partiji, a i ako to urade, teško će obezbijediti ulazak u Skupštinu Crne Gore, bez obzira što imaju preko 20. hiljada birača i oko 17. birača koji izađu na izbore. Oni su do sada skoro svi, preko 95% glasali za listu DPS, ali za uzvrat nijesu dobili zasluženo. Dobili su jednog poslanika muslimanske nacionalnosti koji kaže da nije poslanik Muslimana,. nego DPS, iako zastupa stanovište da i poslanici sa liste DPS imaju status poslanika za autentičnu zastupljenost manjinskih naroda, ali to za njega ne važi kada su u pitanju Muslimani.
Muslimanima Crne Gore izuzetno teško pada diskriminacija u razvijenoj i demokratskoj Evropi i demokratskoj, građanskoj i na vladavini prava zasnovanoj multinacionalnoj državi Crnoj Gori na početku 21.vijeka. Oni se neće miriti ni sa kakvim izgovorima za ignorisanje, marginalizaciju i diskriminaciju, jer su kao autohtoni narod dokazali svoju lojalnost i trajnu opredijeljenost egzistencije u svojoj jedinoj domovini i državi Crne Gore.
Za očekivati je da nadležni državni organi preduzmu mjere utvrđene Manjinskom politikom Vlade u ostvarivanju Ustavom zagarantovanih Posebnih prava
manjnina i Zakonom o zabrani diskriminacije, eliminišu sve osnove diskrtiminacije muslimanskog manjinskog naroda Crne Gore.
PREDSJEDNIK,
dr Avdul Kurpejović