Diskriminacija Muslimana Crne Gore

MATICA MUSLIMANSKA CRNE GORE

Broj: 11/2010.

DISKRIMINACIJA MUSLIMANA CRNE GORE

 

      Ustavom Crne Gore, članom 8, „Zabranjena je svaka neposredna ili posredna diskriminacija, po bilo kom osnovu“.Isto tako, članom 39 Zakona o manjinskim pravima i slobodama,  „Zabranjena je svaka neposredna ili posredna diskriminacija po bilo kom osnovu…..“.

      Dokumentima Ujedinjenih nacija i Evrope je zabranjena diskriminacija po bilo kom osnovu, a posebno članom 4 Evropske konvencije o zaštiti nacionalnih manjina u kome je decidno zapisano .. „U tom smislu zabranjena je bilo kakva diskriminacija na osnovu pripadnosti nacionalnoj manjini“.

      Polazeći od pojmovnog određenja diskriminacije, koja potiče od latincke riječi

„Diskriminare“  i objektivno cijenjeći sadašnji nacionalni, društveni i politički status i položaj pripadnika manjinskog muslimanskog naroda u Crnoj Gori, a posebno nakon Parlamentarnih izbora 2009. godine, pripadnici ovog naroda se nalaze u neravnopravnom statusu i položaju u odnosu na status i položaj pripadnika drugih manjinskih naroda C rne Gore.

      Diskriminacija pripadnika autohtonog manjinskog muslimanskog naroda  Crne Gore se ispoljava po više osnova i traje godinama.

      Osnovi diskriminacje Muslimana Crne Gore su.

     1.  Obrazovni, kulturni i nacionalni, pošto su nejednaki i neravnopravni sa pripadnicima drugih naroda, jer nastavno-obrazovnim programima osnovnog i srednjeg obrazovanja istorije kulture i nacionalne osobenosti nijesu obuhvbaćeni Sva instistiranja Matice muslimanske, koja traju godinama, da se realizuje  ustavna obaveza su bila uzaludna.

       2.  Nacionalna, društvena i politička diskriminacija nakon Parlamentarnih izbora 2006. i 2009. godine, jer nijesu autentično niti srazmjerno zastupljeni u Skupštini Crne Gore. U  Skupštini Crne Gore,  poslije Parlamentarnih izbora 2009. godine od 81. poslanika samo je jedan je muslimanske nacionalnosti  izabran na listi DPS-a. Insistiranja Matice muslimanske i Savjeta muslimanskog naroda da  predlože jednog poslaničkog kandidata za autentičnu zastupljenost na poslaničkoj listi DPS su bila uzaludna, iako su Muslimani pretežno politički organizovani u toj i dijelom u SDP partij i daju preko 17.000 glasova kojima se obezbeđuje pobjeda Koalicije za Evropsku Crnu Goru.

          Sada u Skupštini Crne Gore, novonastali Bošnjaci, pored 3 poslanika za autentičnu zastupljenost, imaju još 3 poslanika na listi DPS i 5 poslanika na listi SDP ukupno 11 poslanika, a za srazmjernu zastupljenost im je potrebno 6 poslanika. Umjesto da na listi DPS budu 3 poslanika Muslimana koja bi bila izabrana za poslanike, izabran je samo jedan poslanik. Ovo je školski primjer diskriminacije.

        3. Neobeđbeđivanje srazmjerne zastupljenosti Muslimana u javnim službama, organima državne vlasti i lokalne samouprave, saglasno Ustavnoj obavezi za manjinske narode. Musliman je član Vlade ali  nema nijednog pomoćnika ministra, sekretara ministarstva, ambasadora, konzula i na drugim funkcijama.

        4. Nezastupljenost u programskim sadržajima na Javnom TV servisu, saglasno članu 12 Zakonma o manjinskim pravima i slobodama kulture, istorije i nacionalne osobenosti Muslimana.                                   

        5. Nejednak i neravnopravan status institucija koje se bave istorijom, kulturom i nacionalnim osobenostima Muslimana sa institucijama koje se bave ovim pitanjima  crnogorskog naroda. Institucije koje se bave ovim pitanjima crnogroskog naroda  imaju sve uslove i finasijska sredstva iz državnog budžeta, a Matica muslimanska, jedina institucija koja se bavi ovim pitanjima muslimanskog naroda nema ništa, nikakve uslove za   redovnu djelatnost i naučno-istraživački rad.

       6. Ekonomsko-socijalna diskriminacija uslovljena neravnomjernim regionalnim razvojem C rne Gore i nerazvijenošću kontinentalnog regiona na kome egzistira preko

70% Muslimana.

        Predloženi izborni model i cenzus za sticanje poslaničkih mandata pripadnika manjinskih naroda u Zakonu o izboru odbornika i poslanika nije u skladu sa odredbama Ustava Crne Gore o autentičnoj i srazmjhernoj zastuupljenosti u Skupštzini Crne Gore i skupštinama lokalnih zajednica, jer cenzus od 3%, isti za sve političke partije, nije ono što se Ustavom garantuje. U tom slučaju pripadnici manjinskog muslimanskog naroda, koji još nijesu politički organizovani u svojoj partiji, a i ako to urade, teško će obezbijediti ulazak u Skupštinu Crne Gore, bez obzira što imaju preko 20. hiljada birača i oko 17. birača koji izađu na izbore. Oni su do sada skoro svi, preko 95% glasali za listu DPS, ali za uzvrat nijesu dobili zasluženo. Dobili su jednog poslanika muslimanske nacionalnosti koji kaže da nije poslanik Muslimana,. nego DPS, iako zastupa stanovište da i poslanici sa liste DPS imaju status poslanika za autentičnu zastupljenost manjinskih naroda, ali to za njega ne važi kada su u pitanju Muslimani.

       Muslimanima Crne Gore izuzetno teško pada diskriminacija u razvijenoj i demokratskoj  Evropi i demokratskoj, građanskoj i na vladavini prava zasnovanoj multinacionalnoj državi Crnoj Gori na početku 21.vijeka. Oni se neće miriti ni sa  kakvim izgovorima za ignorisanje, marginalizaciju i diskriminaciju, jer su  kao autohtoni narod  dokazali svoju lojalnost i trajnu opredijeljenost egzistencije u svojoj jedinoj domovini i državi Crne Gore.

        Za očekivati je da nadležni državni organi preduzmu mjere utvrđene Manjinskom politikom Vlade u ostvarivanju Ustavom zagarantovanih Posebnih prava

manjnina i Zakonom o zabrani diskriminacije, eliminišu sve osnove diskrtiminacije muslimanskog manjinskog naroda Crne Gore.                                                    

 

PREDSJEDNIK,

dr Avdul Kurpejović